T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI
WEB SİTESİ GİZLİLİK VE ÇEREZ POLİTİKASI
Web sitemizi ziyaret edenlerin kişisel verilerini 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca işlemekte ve gizliliğini korumaktayız. Bu Web Sitesi Gizlilik ve Çerez Politikası ile ziyaretçilerin kişisel verilerinin işlenmesi, çerez politikası ve internet sitesi gizlilik ilkeleri belirlenmektedir.
Çerezler (cookies), küçük bilgileri saklayan küçük metin dosyalarıdır. Çerezler, ziyaret ettiğiniz internet siteleri tarafından, tarayıcılar aracılığıyla cihazınıza veya ağ sunucusuna depolanır. İnternet sitesi tarayıcınıza yüklendiğinde çerezler cihazınızda saklanır. Çerezler, internet sitesinin düzgün çalışmasını, daha güvenli hale getirilmesini, daha iyi kullanıcı deneyimi sunmasını sağlar. Oturum ve yerel depolama alanları da çerezlerle aynı amaç için kullanılır. İnternet sitemizde çerez bulunmamakta, oturum ve yerel depolama alanları çalışmaktadır.
Web sitemizin ziyaretçiler tarafından en verimli şekilde faydalanılması için çerezler kullanılmaktadır. Çerezler tercih edilmemesi halinde tarayıcı ayarlarından silinebilir ya da engellenebilir. Ancak bu web sitemizin performansını olumsuz etkileyebilir. Ziyaretçi tarayıcıdan çerez ayarlarını değiştirmediği sürece bu sitede çerez kullanımını kabul ettiği varsayılır.
Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz aşağıda sıralanan amaçlarla T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından Kanun’un 5. ve 6. maddelerine uygun olarak işlenmektedir:
Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz, kişisel verilerinizin işlenme amaçları doğrultusunda, iş ortaklarımıza, tedarikçilerimize kanunen yetkili kamu kurumlarına ve özel kişilere Kanun’un 8. ve 9. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları ve amaçları kapsamında aktarılabilmektedir.
Çerezler, ziyaret edilen internet siteleri tarafından tarayıcılar aracılığıyla cihaza veya ağ sunucusuna depolanan küçük metin dosyalarıdır. Web sitemiz ziyaret edildiğinde, kişisel verilerin saklanması için herhangi bir çerez kullanılmamaktadır.
Web sitemiz birinci ve üçüncü taraf çerezleri kullanır. Birinci taraf çerezleri çoğunlukla web sitesinin doğru şekilde çalışması için gereklidir, kişisel verilerinizi tutmazlar. Üçüncü taraf çerezleri, web sitemizin performansını, etkileşimini, güvenliğini, reklamları ve sonucunda daha iyi bir hizmet sunmak için kullanılır. Kullanıcı deneyimi ve web sitemizle gelecekteki etkileşimleri hızlandırmaya yardımcı olur. Bu kapsamda çerezler;
İşlevsel: Bunlar, web sitemizdeki bazı önemli olmayan işlevlere yardımcı olan çerezlerdir. Bu işlevler arasında videolar gibi içerik yerleştirme veya web sitesindeki içerikleri sosyal medya platformlarında paylaşma yer alır.
Oturum Çerezleri (Session Cookies) |
Oturum çerezleri ziyaretçilerimizin web sitemizi ziyaretleri süresince kullanılan, tarayıcı kapatıldıktan sonra silinen geçici çerezlerdir. Amacı ziyaretiniz süresince İnternet Sitesinin düzgün bir biçimde çalışmasının teminini sağlamaktır. |
Web sitemizde çerez kullanılmasının başlıca amaçları aşağıda sıralanmaktadır:
Farklı tarayıcılar web siteleri tarafından kullanılan çerezleri engellemek ve silmek için farklı yöntemler sunar. Çerezleri engellemek / silmek için tarayıcı ayarları değiştirilmelidir. Tanımlama bilgilerinin nasıl yönetileceği ve silineceği hakkında daha fazla bilgi edinmek için www.allaboutcookies.org adresi ziyaret edilebilir. Ziyaretçi, tarayıcı ayarlarını değiştirerek çerezlere ilişkin tercihlerini kişiselleştirme imkânına sahiptir.
Kanunun ilgili kişinin haklarını düzenleyen 11 inci maddesi kapsamındaki talepleri, Politika’da düzenlendiği şekilde, ayrıntısını Bakanlığımıza ileterek yapabilir. Talebin niteliğine göre en kısa sürede ve en geç otuz gün içinde başvuruları ücretsiz olarak sonuçlandırılır; ancak işlemin ayrıca bir maliyet gerektirmesi halinde Kişisel Verileri Koruma Kurulu tarafından belirlenecek tarifeye göre ücret talep edilebilir.
EMNİYET GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
HUKUK MÜŞAVİRLİĞİ KURULUŞ, GÖREV VE ÇALIŞMA YÖNETMELİĞİ
Onay Tarihi :09.01.2020
Onay Makamı :İçişleri Bakanı
BİRİNCİ KISIM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı, Emniyet Genel Müdürlüğü Hukuk Müşavirliğinin kuruluş, görev ve çalışmalarına ilişkin esas ve usulleri düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, Emniyet Genel Müdürlüğü Hukuk Müşavirliğinin kuruluş, görev, çalışma esas ve usulleri ile Hukuk Müşavirliğinde görev yapan personelin görev, yetki, sorumluluk, çalışma esas ve usullerini kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik, 4/6/1937 tarihli ve 3201 sayılı Emniyet Teşkilat Kanununun 16 ncı maddesi ile 26/9/2011 tarihli ve 659 sayılı Genel Bütçe Kapsamındaki Kamu İdareleri ve Özel Bütçeli İdarelerde Hukuk Hizmetlerinin Yürütülmesine İlişkin Kanun Hükmünde Kararnameye dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen deyimlerden;
a) 659 sayılı KHK : 26/9/2011 tarihli ve 659 sayılı Genel Bütçe Kapsamındaki Kamu İdareleri ve Özel Bütçeli İdarelerde Hukuk Hizmetlerinin Yürütülmesine İlişkin Kanun Hükmünde Kararnameyi,
b) Avukat : Hukuk Müşavirliği bünyesinde kadrolu veya sözleşmeli olarak çalıştırılan avukatları,
c) Bakan : İçişleri Bakanını,
ç) Bakanlık : İçişleri Bakanlığını,
d) Birinci Hukuk Müşaviri: Emniyet Genel Müdürlüğü Birinci Hukuk Müşavirini,
e) Genel Müdür : Emniyet Genel Müdürünü,
f) Genel Müdürlük : Emniyet Genel Müdürlüğünü,
g) Hukuk Müşaviri : Emniyet Genel Müdürlüğü Hukuk Müşavirlerini,
ğ) Hukuk Müşavirliği: Emniyet Genel Müdürlüğü Hukuk Müşavirliğini,
h) Raportör : Emniyet Genel Müdürlüğü Merkez ve Yüksek Disiplin Kurulları ile Bakanlık Yüksek Disiplin Kuruluna sunulmak üzere Hukuk Müşavirliğine intikal eden disiplin soruşturması dosyalarının iş ve işlemlerini takip etmek için Birinci Hukuk Müşaviri tarafından görevlendirilen Hukuk Müşavirliği personelini,
ı) Serbest Avukat: 24/12/2012 tarih ve 2012/4096 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Serbest Avukatlardan Hizmet Satın Alınmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik uyarınca kendisinden hizmet satın alınan ve 19/03/1969 tarih ve 1136 sayılı Avukatlık Kanununa göre serbest meslek kapsamında faaliyet gösteren avukat veya avukat ortaklıkları ile yabancı avukat ve avukat ortaklıklarını,
i) Tahkim: Taraflar arasında çıkan uyuşmazlıkların, devletin resmi yargı organları yerine kendileri tarafından belirlenen hakemlerce çözümlendiği bir uyuşmazlık çözüm yöntemini
ifade eder.
İKİNCİ KISIM
Kuruluş ve Görevler
BİRİNCİ BÖLÜM
Hukuk Müşavirliğinin Kuruluşu ve Görevleri
Hukuk Müşavirliğinin kuruluşu
MADDE 5- (1) Hukuk Müşavirliği, Genel Müdüre doğrudan bağlı bir birim olup Birinci Hukuk Müşavirinin yönetiminde;
a) Hukuk müşavirleri,
b) Avukatlar,
c) İdari Büro Amirliği,
ç) İdari İşler ve Destek Şube Müdürlüğü,
d) İdari Dava İşleri Şube Müdürlüğü,
e) Adli Dava İşleri Şube Müdürlüğü,
f) İcra ve Yargı Giderleri Şube Müdürlüğü,
g) Disiplin İşleri Şube Müdürlüğü,
ğ) Adli Yardım İşleri Şube Müdürlüğü,
h) Hukuki Görüş ve Değerlendirme Şube Müdürlüğü,
ı) Mevzuat Takip ve Koordinasyon Şube Müdürlüğü
ile şube müdürlüklerine bağlı büro amirliklerinden oluşur.
Hukuk Müşavirliğinin görevleri
MADDE 6- (1) Hukuk Müşavirliği;
a) Genel Müdürlüğü adli ve idari yargı mercilerinde, iç ve dış tahkim yargılamalarında 659 sayılı KHK’nın 6 ncı maddesine istinaden vekil sıfatı ile temsil etmek,
b) Genel Müdürlük aleyhine adli ve idari mahkemelerde açılan davalar ve şahıslar aleyhine açılacak hukuk ve ceza davaları ile icra işlerinin, 659 sayılı KHK hükümlerine göre takibini yapmak,
c) Genel Müdürlük aleyhine dava açılmadan önce yapılan sulh teklifleri ile Genel Müdürlük tarafından yapılacak olan sulh tekliflerini değerlendirerek görüş oluşturmak,
ç) Hazine zararları ile ilgili olarak vazgeçme tekliflerini değerlendirmek,
d) Hukuk müşaviri veya avukatın temin edilemediği hallerde davaların takibini 659 sayılı KHK’nin 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi gereğince sağlamak,
e) Genel Müdürlük aleyhine yargı mercilerinde açılan davaların savunmalarının hazırlanmasını ve duruşmalarda Genel Müdürlüğün temsilini sağlamak,
f) Yargı mercilerinin, idare aleyhine verdiği kararlara karşı ilgili birimlerce gönderilen bilgiyi de değerlendirerek kanuni süreleri içinde kanun yollarına başvurmak,
g) Bakanlık Hukuk Hizmetleri Genel Müdürlüğünce takip edilmesi gereken dava dosyalarından Genel Müdürlüğümüzce takip edilmesi uygun görülenlerin iş ve işlemlerini Bakanlık Hukuk Hizmetleri Genel Müdürlüğü adına yürütmek,
ğ) Genel Müdürlüğe bağlı merkez ve taşra birimleri tarafından sorulan hukuki konu ve işlemlerle ilgili görüş bildirmek,
h) Genel Müdürlük merkez teşkilatında kurulmuş olan Emniyet Genel Müdürlüğü Yüksek ve Merkez Disiplin Kurulları ile Bakanlık Yüksek Disiplin Kuruluna intikal eden Emniyet Teşkilatı mensupları ile ilgili disiplin işlemlerini yürütmek,
ı) Hakkında dava açılan personelin avukat görevlendirilmesi ile ilgili taleplerini incelemek ve görevlendirme ile ilgili gerekli işlemleri yürütmek,
i) Hakkında dava açılan personelin tuttuğu avukatın ücretinin ödenmesi taleplerini incelemek ve ücretin ödenmesi için gerekli işlemleri yürütmek,
j) Genel Müdürlüğü ilgilendiren idari yargı kararlarını, konu ve sonuçlarına göre tasnif edilecek biçimde kaydetmek, emsal kararları bilgisayar ortamına aktarmak,
k) Genel Müdürlük merkez ve taşra teşkilatınca düzenlenen kanun, kanun hükmünde kararname, yönetmelik, tebliğ gibi mevzuat ve düzenleyici işlem taslaklarını incelemek, bunların yürürlükteki mevzuata uygunlukları hakkında görüş bildirmek ve yürürlük işlemlerini takip etmek,
l) Genel Müdürlüğü ilgilendiren kanun ve düzenleyici işlemlerle ilgili iptal kararlarını takip etmek ve mevzuat bilgi sistemine aktarmak,
m) Uluslararası anlaşma, kanun, kanun hükmünde kararname, Cumhurlığı Kararnameleri ve yönetmelik ile diğer mevzuatı takip etmek; Genel Müdürlük ile ilgili olanlarını tespit etmek ve güncel olarak birimlerin istifadesine sunmak; bu amaçla mevzuat bilgi sistemini oluşturmak ve güncelleştirmek,
n) Genel Müdürlükçe hazırlanan mevzuat taslaklarının yürürlük prosedürünü takip etmek,
o) Genel Müdürlük birimlerinin diğer kamu kurum ve kuruluşlarıyla yapacağı protokollere ilişkin görüş bildirmek,
ö) Gerektiğinde kanun taslakları ile ilgili düzenleyici etki analizlerini ilgili birimlere hazırlatmak,
p) Bakanlık ile diğer kamu kurum ve kuruluşlarından Genel Müdürlük görüşü alınmak üzere gönderilen mevzuat tasarıları ve teklifleri hakkında, Genel Müdürlüğün ilgili birimlerinin görüşlerini almak, Genel Müdürlük görüşünü oluşturarak talep eden birime göndermek,
r) Emniyet Teşkilatı ile ilgili gerçeğe aykırı haber yapan basın ve yayın kuruluşları hakkında adli makamlara suç duyurusunda bulunmak, gerçeğe aykırı haber ve yayınlar hakkında ilgili mevzuata göre tekzip ve gerekli diğer işlemleri başlatmak,
s) Polis uygulamaları ile ilgili Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine yapılan başvurular ile Anayasa Mahkemesine yapılan bireysel başvurular kapsamında talep edilen bilgi, belge ve görüşleri ilgili birimlere iletmek,
ş) Adli ve idari davalar sonucu Genel Müdürlük aleyhine oluşan Hazine zararının, işlem ve eylemleri ile bu zarara sebep olanlara rücu edilmesine ilişkin işlemleri yürütmek,
t) Genel Müdürlükçe hizmet satın alma yoluyla temsil ettirilecek dava ve icra takipleri ile tahkime ait işlemleri koordine etmek, izlemek ve denetlemek,
u) Adli ve idari yargı mercilerince Genel Müdürlükçe aleyhine hükmedilen ilama bağlı borç, mahkeme masrafları ve vekalet ücretlerinin ilgili tertibinden ödenmesini gerçekleştirmek,
ü) Genel Müdürlüğü ilgilendiren yargı kararları ve hukuki görüşlerin kullanıcıların istifadesine sunulması amacıyla bilgisayar ortamında arşivlenmesi, güncellenmesi ve kitap haline getirilmesi ile ilgili iş ve işlemleri yapmak,
v) İlgili mevzuat gereğince katılım gereken kurul veya komisyonlara katılım sağlamak,
y) Mevzuatla ve Genel Müdür tarafından verilen diğer hukuki işlemleri yapmak
ile görevlidir.
İKİNCİ BÖLÜM
Birinci Hukuk Müşaviri, Birinci Hukuk Müşaviri Yardımcıları, Hukuk Müşavirleri, Avukatlar ve Diğer Amirlerin Görevleri
Birinci Hukuk Müşavirinin görevleri
MADDE 7- (1) Birinci Hukuk Müşaviri;
a) Hukuk Müşavirliğini yönetmek ve temsil etmek,
b) Çalışmalara, personel ve hizmet ekipmanlarına yönelik denetimlerde bulunmak,
c) Hizmet ve personelle ilgili iyileştirici tedbirler geliştirmek, uygulamak ve üstlerine önermek,
ç) Hukuki görüşleri imzalayıp ilgili birimlere göndermek,
d) Emniyet Genel Müdürlüğü Yüksek Disiplin Kuruluna üye olarak katılmak,
e) Bu Yönetmelikte gösterilen görev ve yetkilerin kullanılmasını ve düzenli bir şekilde yürütülmesini sağlamak, hukuk müşavirleri arasındaki işbirliğine yönelik esasları belirlemek,
f) İl Emniyet Müdürlükleri ile yapılan yazışmaları Genel Müdür adına yürütmek,
g) Emniyet Teşkilatı ile ilgili gerçeğe aykırı haber yapan basın ve yayın kuruluşları hakkında ilgili mevzuata göre tekzip ve gerekli yasal işlemleri başlatmak üzere hukuk müşaviri veya avukat görevlendirmek,
ğ) Vekalet ücretlerinin dağıtımında, bir dava dosyasının takibi ve sonuçlandırılmasında birbiri ardına veya birlikte hizmeti geçenler varsa bu kişilerin hizmet ve karara tesir derecesine göre paylaştırma yapmak,
h) Raportör görevlendirmek,
ı) Mevzuata uygun olarak verilen diğer görevleri yerine getirmek
ile görevlidir.
(2) Birinci Hukuk Müşavirinin teklifi, Genel Müdürün onayı ile en fazla altı kişi Birinci Hukuk Müşaviri Yardımcısı olarak görevlendirilebilir.
Birinci Hukuk Müşaviri Yardımcılarının görevleri
MADDE 8 - (1) Birinci Hukuk Müşaviri Yardımcıları;
a) Sorumlu olduğu birimlerin görev alanına giren iş ve işlemlerin düzenli ve etkin yürütülebilmesi amacıyla hukuk müşavirleri, avukatlar ve diğer personel arasında işbirliği ve koordinasyonu sağlamak,
b) Sorumlu olduğu birimlerce hazırlanan her türlü resmi yazının mevzuata ve yazışma kurallarına uygun olup olmadığını kontrol etmek,
c) Sorumlu olduğu birimlerin iş ve işlemlerini düzenlemek, denetlemek,
ç) Hukuk Müşavirliği iş ve işlemlerinin yürütülmesine ilişkin olarak uygulamada ortaya çıkan sorunları tespit etmek ve alınması gereken önlemleri Birinci Hukuk Müşavirine sunmak,
d) Birinci Hukuk Müşavirinin devrettiği yetkileri kullanmak,
e) Birinci Hukuk Müşavirince verilen diğer görevleri yerine getirmek
ile görevlidir.
Şube müdürlerinin görevleri
MADDE 9- (1) Şube müdürleri;
a) Şube müdürlüğünün çalışmalarını takip ve koordine etmek, denetlemek ve düzenli, hızlı, etkin bir şekilde mevzuata uygun olarak yürütülmesini sağlamak,
b) Şube personeli arasında iş bölümü yapmak, personelinin yetki ve sorumluluklarını tespit etmek, çalışma prensiplerini belirlemek ve disiplini tesis etmek,
c) Kaliteli hizmet anlayışını geliştirmek, verimliliği artırıcı düzenlemeler yapmak,
ç) Çalışma ortamlarının düzenli olmasını sağlamak/sağlatmak hizmette kullanılan ekipmanın çalışır ve bakımlı bulunmasını temin etmek,
d) Hizmetle ilgili iyileştirici tedbirler geliştirmek ve üstlerine önermek,
e) Mevzuata uygun olarak verilen diğer görevleri yerine getirmek
ile görevlidir.
Hukuk müşavirlerinin görevleri
MADDE 10- (1) Hukuk müşavirleri Birinci Hukuk Müşavirine bağlı olarak;
a) Kendilerine verilen dosyalarla ilgili olarak savunmaları hazırlamak, duruşmalarda Genel Müdürlüğü temsil etmek, dava sonuçlanana kadar dosyayı takip ederek gerekli görülen tedbirleri almak,
b) Takip ettikleri davalar ile ilgili gerekli gördükleri belge ve bilgiyi ilgili şube müdürlüğü vasıtası ile birimlerden istemek,
c) Görevlendirildikleri kanun, yönetmelik, genelge, talimat ve sair çalışmalara, toplantı ve komisyonlara katılmak,
ç) Birinci Hukuk Müşavirince sevk edilen mevzuat tasarıları ile tereddüt edilen konular hakkında hukuki görüş oluşturmak,
d) Yargı mercilerinin, idare aleyhine verdiği kararlara karşı ilgili birimlerce gönderilen bilgileri de değerlendirerek gerekli şartlar var ise kanun yollarına başvurmak,
e) Birinci Hukuk Müşaviri tarafından görevlendirilmeleri halinde Emniyet Genel Müdürlüğü Merkez ve Yüksek Disiplin Kurulları ile Bakanlık Yüksek Disiplin Kurulunda raportörlük görevini ifa etmek,
f) Mevzuata uygun olarak verilen diğer görevleri yapmak
ile görevlidir.
Avukatların görevleri
MADDE 11- (1) Avukatlar Birinci Hukuk Müşavirine bağlı olarak bu Yönetmeliğin 10 uncu maddesinde belirtilen görevleri ifa ederler.
(2) Avukatlar şube müdürlükleri emrinde görevlendirmeleri halinde şube müdürlüğünün görev alanına giren hukuk hizmetlerine ilişkin iş ve işlemleri de yürütürler.
(3) Avukatlar mevzuata uygun olarak verilen diğer görevleri yerine getirirler.
Bürolar Amirinin görevleri
MADDE 12- (1) Bürolar Amiri;
a) Şube müdürlüğündeki bürolar arasında işbirliği, koordinasyon ve düzenli çalışmayı sağlamak,
b) Şube müdürlüğü personeli arasında karşılıklı sevgi ve saygıya dayalı disiplin ve hizmet anlayışını tesis etmek,
c) Şube müdürlüğü personelinin hizmeti uygulama biçimi, göreve geliş-gidiş saatini mevzuata uygunluk yönünden kontrol etmek,
ç) Şube müdürlüğü hizmetleri, çalışma şartları, personelin iyileştirilmesi, işin basitleştirilmesi ve verimin arttırılması için birim müşavirine önerilerde bulunmak,
d) Mevzuata uygun verilen diğer görevleri yerine getirmek
ile görevlidir.
Büro Amirinin görevleri
MADDE 13- (1) Büro Amiri;
a) Büronun çalışmalarını takip ve koordine etmek, denetlemek; düzenli, hızlı, etkin ve mevzuata uygun olarak yürütülmesini sağlamak,
b) Personel arasında iş bölümü yapmak, yetki ve sorumluluklarını tespit etmek, çalışma prensiplerini belirlemek ve disiplini tesis etmek,
c) Kaliteli hizmet anlayışını geliştirmek, verimliliği artırıcı düzenlemeler yapmak,
ç) Çalışma ortamlarının temiz olmasını sağlamak, hizmette kullanılan ekipmanın bakımlı ve çalışır durumda bulunmasını sağlamak,
d) Mevzuata uygun olarak verilen diğer görevleri yerine getirmek
ile görevlidir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Birinci Hukuk Müşavirine Doğrudan Bağlı Birimler ile Ortak Birimlerin Görevleri
Birinci Hukuk Müşavirine doğrudan bağlı idari büro amirliğinin görevleri
MADDE 14- (1) Birinci Hukuk Müşavirine doğrudan bağlı İdari Büro Amirliği;
a) Hukuk Müşavirliğine gelen evrakı zimmet karşılığında almak,
b) Evrakın şube müdürlüklerine göre tasnifini ve kaydını yaparak Birinci Hukuk Müşavirine arz etmek,
c) Birinci Hukuk Müşavirinden çıkan evrakı ilgili şube müdürlüklerine zimmetle vermek,
ç) Evrakın gizlilik derecesine göre, ilgili yönerge hükümleri gereğince gizliliğini sağlamak,
d) Hukuk Müşavirliğinden merkez ve taşra teşkilatına gönderilen evrakın kontrolünü yapıp gerekli kayıtları yaptıktan sonra sevk işlemini tamamlamak,
e) Gizli, acele ve günlü olan evrakın dağıtımına öncelik vermek, acele ve günlü evrakın zamanında cevaplandırılmasını takip etmek,
f) Hukuk Müşavirliğine gelen genelgeleri çoğaltarak şube müdürlüklerine dağıtımını yapmak ve dosyalarında muhafaza etmek,
g) Şube Müdürlüklerinin fiziki olarak göndermiş olduğu evrakın, Belge Yönetimi Daire Başkanlığının Giden Evrak Projesi veya Gelen Giden Evrak Kayıt defteri üzerinden kaydını yaptıktan sonra iki nüsha giden evrak föyü tanzim edilip edilmediğinin kontrolünü sağlayarak evrakın ilgili yerlere intikalini sağlamak,
ğ) Yıl içinde tanzim edilen gelen ve giden evrak föylerini tarih ve sayı sırasına göre tasnif edip muhafazasını sağlamak,
h) Yürürlükteki arşiv mevzuatına göre evrakın güvenliği, muhafazası, ayıklama veya imhası ile ilgili işlemleri birimlerle koordineli olarak yapmak,
ı) Gelen -Giden evrak-EBYS takibinde yetkilendirme ve şifre işlemlerini yürütmek,
i) Hukuk Müşavirliğinin Teftiş ve Üst Amir Denetimi ile ilgili işlemlerini yürütmek,
j) 9/10/2003 tarihli ve 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu kapsamında, 1/11/1984 tarihli ve 3071 sayılı Dilekçe Hakkının Kullanılmasına Dair Kanun doğrultusunda veya mail ve e-posta gibi diğer yollardan yapılan yazılı başvuruların değerlendirilerek cevaplandırılmasını koordine etmek,
k) İdari Büro Amirliği personelinin ve hukuk müşavirlerinin özlük haklarıyla ilgili işlemleri yürütmek,
l) İdari Büro Amirliğiyle ilgili hizmete ilişkin istatistikleri tutmak, değerlendirmek, İdari Büro Amirine sunmak,
m) Yazılı soru önergelerine verilecek cevapların koordinesini sağlamak,
n) Birinci Hukuk Müşaviri ve hukuk müşavirlerinin kişiye özel ve çok gizli evrakının yazışmasını yapmak ve dosyalarını tutmak,
o) 21/06/2012 tarihli Bakan Onayı ile yürürlüğe giren Emniyet Genel Müdürlüğü Koruyucu Güvenlik Özel Yönergesi esaslarına göre Birinci Hukuk Müşaviri çalışma odası ile idari büro amirliğine ait hizmet odalarında bulunan bilgi, belge ve dokümanları saklayıcı tedbirleri almak,
ö) Birinci Hukuk Müşavirinin sekreterya görevini yürütmek, telefon ve faks muhaberesini sağlamak, randevu, ziyaret ve günlük çalışma programını düzenlemek,
p) Yapılacak veya iştirak edilecek toplantıları kayda alarak Birinci Hukuk Müşavirine arz etmek,
r) Hizmet aracını göreve hazır tutmak,
s) İdari Büro Amirliği görev alanına giren konularla ilgili brifing hazırlamak ve güncel halde hazır bulundurmak,
ş) Genel Müdürlüğü yargı mercilerinde vekil sıfatıyla temsile yetkili olan Birinci Hukuk Müşaviri, müşavir ve avukatların listesi ile temsil yetkisi sona erenleri ilgili mercilere bildirmek,
t) Hukuk Müşavirliğinin sivil savunma iş ve işlemlerini takip ederek, koordinesini sağlamak,
u) Mevzuata uygun olarak verilen diğer görevleri yerine getirmek
ile görevlidir.
Şube müdürlüklerine bağlı idari büro amirliklerinin görevleri
MADDE 15- (1) Şube müdürlüklerine bağlı idari büro amirlikleri;
a) Şube müdürlüğüne gelen evrakı zimmetle teslim almak, şube müdürüne arz etmek, talimata göre ilgili büroya intikal ettirmek,
b) Şube müdürlüğünden giden evrakı imzaya sunmak, takip etmek, safhalarında şube müdürüne bilgi sunmak, ilgili birime teslim etmek,
c) Şube müdürlüğündeki personelin özlük haklarıyla ilgili işlemleri yürütmek,
ç) Şube müdürlüğüyle ilgili hizmete ilişkin günlük, aylık, yıllık istatistikleri tutmak, değerlendirmek, ilgili makama sunmak,
d) Görev alanına giren konularla ilgili şube müdürlüğü brifingini hazırlamak ve güncel halde bulundurmak,
e) Dilekçelere ve bilgi edinme hakkı kapsamında yapılan başvurulara cevap vermek,
f) Mevzuata uygun verilen diğer görevleri yerine getirmek
ile görevlidir.
ÜÇÜNCÜ KISIM
Şube Müdürlükleri ve Büro Amirlikleri
BİRİNCİ BÖLÜM
İdari İşler ve Destek Şube Müdürlüğü
İdari İşler ve Destek Şube Müdürlüğünün kuruluşu
MADDE 16- (1) İdari İşler ve Destek Şube Müdürlüğü;
a) İdari Büro Amirliği,
b) Personel Büro Amirliği,
c) Stratejik Yönetim Büro Amirliği,
ç) Destek Hizmetleri Büro Amirliği,
d) Bilgi Teknolojileri Büro Amirliği,
e) Taşınır Mal Saymanlığı Büro Amirliği
birimlerinden oluşur.
Personel Büro Amirliğinin görevleri
MADDE 17- (1) Personel Büro Amirliği;
a) Hukuk Müşavirliğinde çalışan personelin, şahsi dosyalarını tutmak, performans, izin, istirahat, göreve başlama ve ayrılma, vekalet, kurs, tecziye ve taltif, terfi, ölüm, evlilik ve emeklilik işlemleri gibi özlük işlemlerini takip etmek,
b) Nöbet hizmetleri ile ilgili işlemleri yürütmek,
c) Mevzuata uygun olarak verilen diğer görevleri yapmak
ile görevlidir.
Stratejik Yönetim Büro Amirliğinin görevleri
MADDE 18- (1) Stratejik Yönetim Büro Amirliği;
a) Genel Müdürlüğün stratejik planında belirtilen misyon ve vizyonu ile uyumlu biçimde, Hukuk Müşavirliğinin koşul ve kapasitesini gözeterek stratejik amaç ve hedeflerin belirlenmesine ve takibine yönelik koordine faaliyetlerini yürütmek,
b) İç kontrol sistemine ilişkin iş ve işlemleri yürütmek,
c) Hukuk Müşavirliğince ihtiyaç duyulan hizmet içi eğitimlere yönelik faaliyetleri planlamak ve yürütmek,
ç) Hukuk Müşavirliği brifingini hazırlamak ve güncelliğini sağlamak,
d) Mevzuata uygun olarak verilen diğer görevleri yerine getirmek
ile görevlidir.
Destek Hizmetleri Büro Amirliğinin görevleri
MADDE 19- (1) Destek Hizmetleri Büro Amirliği;
a) Hukuk Müşavirliğinin bütçe teklifini ve kesin hesabını hazırlamak,
b) Hukuk Müşavirliğinin ödeneklerini takip etmek ve bütçenin uygulanması ile ilgili diğer işlemleri yürütmek,
c) Hukuk Müşavirliği personelinin özlük durumlarındaki değişiklikler doğrultusunda maaşlarını tahakkuk ettirmek,
ç) Hukuk Müşavirliği personelinin taltif, nakdi tazminat, sosyal yardım ile ilgili tahakkuk işlemlerini yürütmek,
d) Hukuk Müşavirliği personelinin yurtiçi ve yurtdışı, geçici ve sürekli görev yollukları ile ilgili işlemlerini yürütmek,
e) Hukuk Müşavirliği personelinin fiili hizmet, sigorta ve emekli keseneği işlemlerini yürütmek,
f) Piyasa araştırması yapacak personel için harcama yetkilisinin onayını alarak işlemleri başlatmak, yerine getirmek ve bununla ilgili tahakkuk işlemlerini yürütmek,
g) Doğrudan temin kapsamında yapılan harcamaları Kamu İhale Kurumu ve Strateji Geliştirme Daire Başkanlığına bildirmek,
ğ) Mali yönden yapılacak teftiş ve denetim faaliyetlerini yürütmek,
h) Hukuk Müşavirliği hizmetlerinde kullanılan motorlu araçların bakım ve onarımına ilişkin iş ve işlemleri takip etmek,
ı) Mevzuata uygun olarak verilen diğer görevleri yapmak
ile görevlidir.
Bilgi Teknolojileri Büro Amirliğinin görevleri
MADDE 20- (1) Bilgi Teknolojileri Büro Amirliği;
a) Hukuk Müşavirliğinin bilgisayar sistem ve donanımlarının düzenli, etkin ve verimli çalışmasını sağlamak, periyodik bakım ve onarımlarını yapmak veya yaptırmak,
b) Hukuk Müşavirliği hizmetlerinde kullanılacak olan donanım ve yazılımların, değişen ve gelişen teknoloji ve ihtiyaçlar doğrultusunda tespit edilerek tedarikini sağlamak,
c) Hukuk Müşavirliği Pol-Net ve internet iletişim ağlarının etkin ve düzenli çalışmasını takip etmek, personelin bu alanlarda kullanıcı tanımlama ve yetkilendirme işlemlerini yapmak,
ç) Yürütülmekte olan hizmetlerle ilgili olarak şube müdürlüklerince içerikleri hazırlanacak olan bilgileri Birinci Hukuk Müşavirinin onayını aldıktan sonra Pol-Net ve internet web sayfalarında yayınlayarak güncel tutulmasını sağlamak,
d) Mevzuata uygun olarak verilen diğer görevleri yerine getirmek
ile görevlidir.
Taşınır Mal Saymanlığı Büro Amirliğinin görevleri
MADDE 21- (1) Taşınır Mal Saymanlığı Büro Amirliği;
a) Hukuk Müşavirliği hizmetlerinde kullanılacak taşınır malları teslim almak, zimmet karşılığında vermek, depo giriş ve çıkış kayıtlarının usulüne uygun olarak tutulmasını sağlamak,
b) Sorumluluğunda bulunan her türlü taşınır malın kayıtlarını usulüne uygun ve erişilebilir şekilde tutmak, bu kayıtlara ilişkin belgeleri muhafaza etmek ve denetime hazır bulundurmak,
c) İhtiyaç olması halinde her zaman veya yılda en az bir defa depo sayımı yapmak, sayımlar neticesinde tespit edilen aksaklık ve eksikliklerin giderilmesine yönelik tedbirler almak,
ç) Hukuk Müşavirliği hizmetlerinde kullanılacak olan tanımlanmamış taşınır mallar için ilgili birimlerden stok numarası talebinde bulunarak kayıt altına almak,
d) Depo stoklarındaki taşınır malları ve kayıtlarını kontrol ederek ihtiyaç fazlası olanları ilgili birimlere bildirmek,
e) Depo stoklarında azalan veya kritik seviyelere inen taşınır malların tedariki için ilgili birimlerden talepte bulunmak,
f) Taşınır mal yönetim yetkilileri, taşınır mal sorumluları ve taşınır mal kayıt sorumlularını usulüne uygun olarak belirlemek,
g) Mevzuata uygun olarak verilen diğer görevleri yapmak
ile görevlidir.
İKİNCİ BÖLÜM
İdari Dava İşleri Şube Müdürlüğü
İdari Dava İşleri Şube Müdürlüğünün kuruluşu
MADDE 22- (1) İdari Dava İşleri Şube Müdürlüğü;
a) İdari Büro Amirliği,
b) Veri Hazırlama ve Kayıt Büro Amirliği,
c) Dava Takip Büro Amirliği
birimlerinden oluşur.
İdari Büro Amirliğinin görevleri
MADDE 23- (1) İdari Büro Amirliği bu Yönetmeliğin 14 üncü maddesindeki görevlere ilave olarak;
a) Hukuk Müşavirliği Değerlendirme Kurulu gündemini hazırlamak,
b) İdari dava işlemlerinde kullanılmak üzere avans alma ve kayıtlarının tutulması işlemlerini yürütmek
ile görevlidir.
Veri Hazırlama ve Kayıt Büro Amirliğinin görevleri
MADDE 24- (1) Veri Hazırlama ve Kayıt Büro Amirliği;
a) Dava Takip Programına veri giriş işlemlerini yapmak,
b) Dava Takip Programına veri girişi yapılan evrak ve belgelere ait dava takip dosyalarını temin ederek ilgili büro amirliğine teslim etmek,
c) Arşivin kullanımı ve dosya sevk işlemlerini yürütmek,
ç) Mevzuata uygun verilen diğer görevleri yerine getirmek
ile görevlidir.
Dava Takip Büro Amirliğinin görevleri
MADDE 25- (1) Dava Takip Büro Amirliği;
a) İdari yargı mercileri tarafından gönderilen her türlü dilekçe ile idare aleyhine hükmedilen kararlarla ilgili bilgi ve belgeleri temin ederek, hazırlanan cevap ve kanun yollarına başvuru dilekçe taslaklarını hukuk müşavirlerine arz etmek, müşavirlerin talimatı doğrultusunda mahkemelere sevk işlemlerini yürütmek,
b) Tebliğ edilen aleyhe ve lehe olan kararları ilgili birimlere sevk etmek,
c) İdari yargı mercileri tarafından gönderilen ara kararlara ilişkin bilgi ve belgeleri ilgili birimden temin ederek ilgili mahkemeye göndermek veya gönderilmesini sağlamak,
ç) İdarenin aleyhine olan bilirkişi raporları ile ilgili hukuk müşaviri/avukatın itiraz yazısını mahkemeye göndermek,
d) Bakanlık Hukuk Hizmetleri Genel Müdürlüğünce takip edilen davalarla ilgili bilgi ve belgeleri ilgili biriminden temin ederek göndermek,
e) Mahkemelere gönderilen bilgi ve belgelerin Genel Müdürlüğe iade edilmesi durumunda bu evrakı ilgili birime göndermek,
f) İdari yargı mercilerince gönderilen duruşma davetiyeleri ile ilgili olarak duruşmalarda Genel Müdürlüğün temsil edilmesi için gerekli yazışmaları yürütmek,
g) Genel Müdürlüğün taraf olmadığı ancak menfaatinin bulunduğu idari davalarla ilgili müdahale talebinde bulunmak,
ğ) Haklarının ihlal edildiğini düşünen gerçek veya tüzel kişilerce Genel Müdürlüğe sunulan sulh başvuru dilekçelerine ilişkin bilgi ve belgelerin temin edilerek ilgililerin taleplerine cevap vermek,
h) Genel Müdürlüğe karşı açılan davalar hakkında, hukuk müşaviri/avukatın gerekli görmesi halinde, davadan etkilenecek gerçek veya tüzel kişilere davanın ihbarı ile ilgili yazışmaları yapmak,
ı) Mahkeme kararlarındaki yanlışlıkların düzeltilmesi veya açıklama istenilmesi gereken kararlarla ilgili yazışmaları yapmak,
i) Disiplin kuruluna tevdi edilen kararları ilgili birime göndermek,
j) İdari davalarla ilgili taşra birimlerinin savunma taleplerine cevap vermek,
k) Genel Müdürlük menfaatlerini teminen idari yargı mercilerinde dava açmak,
l) Mevzuata uygun verilen diğer görevleri yerine getirmek
ile görevlidir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Adli Dava İşleri Şube Müdürlüğü
Adli Dava İşleri Şube Müdürlüğünün kuruluşu
MADDE 26- (1) Adli Dava İşleri Şube Müdürlüğü;
a) İdari Büro Amirliği,
b) Savunma Büro Amirliği,
c) Dava Açma Büro Amirliği,
ç) Sulh ve Vazgeçme İşlemleri Büro Amirliği,
d) Uluslararası Dava Takip ve Değerlendirme Büro Amirliği
birimlerinden oluşur.
İdari Büro Amirliğinin görevleri
MADDE 27- (1) İdari Büro Amirliği bu Yönetmeliğin 14 üncü maddesinde belirlenen görevlere ilave olarak;
a) Dava takip programına adli davalara ilişkin verileri kaydetmek,
b) Adli dava takip dosyalarının muhafazasını sağlamak, arşivin kullanımı ve dosya çıkarılması ile ilgili işlemleri yürütmek,
c) Adli davalar ile ilgili görevlendirilen hukuk müşaviri/avukatların dava dosyalarını ve duruşmalarını takip etmek, Genel Müdürlüğün temsili için duruşma davetiyeleri ile ilgili yazışmaları yürütmek,
ç) Adli dava işlemlerinde kullanılmak üzere avans alma ve kayıtlarının tutulması işlemlerini yürütmek,
d) Diğer kurumlar (Hazine ve Maliye Bakanlığı, mahkemeler, saymanlık vb.) ile yapılacak yazışmaların acil olması durumlarında evrakı elden temin etmek veya teslim etmek,
e) Adli davalarla ilgili Hukuki Uyuşmazlık Değerlendirme Komisyonu gündemini hazırlamak
ile görevlidir.
Savunma Büro Amirliğinin görevleri
MADDE 28- (1) Savunma Büro Amirliği;
a) Adli yargı mercilerinde Genel Müdürlük aleyhine açılan dava dilekçeleri ile ara kararları hukuk müşavirine/avukata zimmetle teslim etmek, savunmaya esas teşkil edecek bilgi ve belgeleri ilgili birimden istemek, gelen bilgi ve belgeleri davayı takiple görevli hukuk müşaviri/avukata zimmetle vermek, hukuk müşaviri/avukatın hazırladığı dilekçeleri mahkemeye göndermek,
b) Gerekli durumlarda dava dilekçelerini mahkemeye göndererek savunma için ek süre almak,
c) İhtiyaç duyulması halinde 659 sayılı KHK’nın ilgili maddeleri gereği Hazine ve Maliye Bakanlığından muhakemat hizmeti talebinde bulunmak,
ç) Adli mahkemelerden gelen mahkeme kararlarını, dava dosyasını takip eden hukuk müşaviri/avukata teslim etmek,
d) Adli mahkemelerden gelen kararları incelemek, lehe olan kararları ilgili birime göndermek, aleyhe olan kararlarla ilgili gerektiğinde kanun yollarına başvurulması işlemlerini yürütmek,
e) Adli yargı mercileri tarafından gönderilen bilirkişi raporları hakkında bilgi ve belgeleri ilgili birimden temin etmek, ilgili hukuk müşaviri/avukata zimmetle teslim edip, hukuk müşaviri/avukat tarafından hazırlanan dilekçeleri mahkemesine sunmak,
f) Adli mahkemelerce idare lehine veya aleyhine verilen kararlarla ilgili ödeme ve tahsilat işlemleri için evrakı İcra ve Yargı Giderleri Şube Müdürlüğüne göndermek,
g) 12/1/2011 tarihli ve 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanununun ilgili maddelerine istinaden Genel Müdürlüğün taraf olmadığı ancak menfaatinin bulunduğu veya gerçek ve tüzel kişiler tarafından Genel Müdürlüğe ihbar edilen davalarla ilgili müdahillik işlemlerini yapmak,
ğ) Arabuluculuk ile ilgili iş ve işlemleri yapmak,
h) Geri alma işlemlerine ilişkin olarak sorumluların ve/veya ilgililerin itirazları hakkında görüş taleplerini cevaplandırmak,
ı) Adli yargı görev alanı içerisinde kalan uyuşmazlıklara ilişkin zararlarının doğduğunu düşünen gerçek ve tüzel kişilerin başvuruları hakkında ilgili birimlerden gelen görüş taleplerini cevaplandırmak,
i) Mevzuata uygun verilen diğer görevleri yerine getirmek
ile görevlidir.
Dava Açma Büro Amirliğinin görevleri
MADDE 29- (1) Dava Açma Büro Amirliği;
a) İlgili birimlerden gelen dava açma taleplerini görevlendirilen hukuk müşaviri/avukata teslim etmek, eksik görülen belgelerin temini amacıyla yazışmalar yapmak, hukuk müşaviri/avukatın talimatları doğrultusunda dava açma ile ilgili iş ve işlemleri yerine getirmek,
b) İhtiyaç duyulması halinde dava açılması ile ilgili Hazine ve Maliye Bakanlığından muhakemat hizmeti talebinde bulunmak,
c) Muhakemat hizmeti temin edilemeyen hallerde adli davaları takip etmek üzere 659 sayılı KHK’nin 6 ncı maddesinin üçüncü fıkrasına istinaden merkez ve taşra birim amirlerine Genel Müdürden temsil yetkisi alınması ile ilgili yazışmaları yapmak,
ç) Adli mahkemelerden gelen mahkeme kararlarını, dava dosyasını takip eden hukuk müşaviri/avukata teslim etmek,
d) Adli mahkemelerden gelen kararları incelemek, lehe olan kararları ilgili birime göndermek, aleyhe olan kararlarıyla ilgili kanun yollarına başvurulması işlemlerini yürütmek,
e) Adli mahkemelerce idare lehine veya aleyhine verilen kararlarla ilgili ödeme ve tahsilat işlemleri için evrakı İcra ve Yargı Giderleri Şube Müdürlüğüne göndermek,
f) Savcılık aşamasında veya ceza mahkemelerine intikal etmiş olan kamu davalarında, 4/12/2004 tarihli ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun ilgili maddelerine istinaden hukuk müşaviri/avukat görüşü doğrultusunda müdahil olunması işlemlerini yürütmek,
g) Mevzuata uygun verilen diğer görevleri yerine getirmek
ile görevlidir.
Sulh ve Vazgeçme İşlemleri Büro Amirliğinin görevleri
MADDE 30- (1) Sulh ve Vazgeçme İşlemleri Büro Amirliği;
a) İlgili birimlerden gelen dava açma taleplerine istinaden öncelikli olarak 659 sayılı KHK’nın 9 uncu maddesi gereği karşı tarafı sulhe davet etmek, karşı taraftan gelen sulh tekliflerini, sözleşmelerin sulhen tasfiyesi veya sözleşmenin değiştirilmesine ilişkin talepleri değerlendirmek, ilgili hukuk müşaviri/avukatın görüşü doğrultusunda gerekli işlemleri yapmak,
b) Kamu zararları ile ilgili maddi ve hukuki sebeplerle dava açılmasından vazgeçilmesinin uygun olduğu durumlarda 659 sayılı KHK’nın 8 ve 11 inci maddelerine istinaden yetkili mercilerden vazgeçme onayı almak,
c) Kamu zararının merkez veya taşra birimlerinde meydana gelmesi halinde ilgili birimlere sulh ve vazgeçme işlemlerine esas olmak üzere görüş vermek,
ç) 659 sayılı KHK’nın 11 inci maddesine istinaden uyuşmazlık konusu alacaktan sarfınazar edilecek miktara göre yapılacak olan sulh veya vazgeçme işlemine esas olmak üzere Hukuki Uyuşmazlık Değerlendirme Komisyonunu toplamak ve sekretarya işlemlerini yürütmek,
d) Aleyhine alacak davası açılan kişilerin borçlarını taksitle ödeme konusundaki taleplerini değerlendirmek, uygun görülmesi halinde gerekli işlemleri yürütmek, talep konusu başka birimi ilgilendiriyor ise ilgili birime görüş vermek
ile görevlidir.
Uluslararası Dava Takip ve Değerlendirme Büro Amirliğinin görevleri
MADDE 31- (1) Uluslararası Dava Takip ve Değerlendirme Büro Amirliği;
a) Polis uygulamaları ile ilgili olarak Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine veya Anayasa Mahkemesine yapılan bireysel başvurular kapsamında talep edilen bilgi, belge ve görüşleri ilgili birimlere iletmek, başvuru ve kararlara ilişkin kurum içi ve kurum dışı koordinasyonu sağlamak,
b) İnsan haklarına ilişkin olarak uluslararası kuruluşların bilgi, belge ve görüş taleplerini içeren ilgili birim yazılarını cevaplandırmak,
c) Büro amirliğinin görevleriyle ilgili kayıt ve dosyaları tutmak, değerlendirme, analiz ve istatistik çalışmalarını yapmak,
ç) Mevzuata uygun verilen diğer görevleri yerine getirmek
ile görevlidir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İcra ve Yargı Giderleri Şube Müdürlüğü
İcra ve Yargı Giderleri Şube Müdürlüğünün kuruluşu
MADDE 32 - (1) İcra ve Yargı Giderleri Şube Müdürlüğü;
a) İdari Büro Amirliği,
b) İcra ve Haciz İşlemleri Büro Amirliği,
c) Ödeme Büro Amirliği,
ç) İdare Alacakları Büro Amirliği,
d) Sulh ve Vazgeçme İşlemleri Büro Amirliği
birimlerinden oluşur.
İcra ve Haciz İşlemleri Büro Amirliğinin görevleri
MADDE 33- (1) İcra ve Haciz İşlemleri Büro Amirliği;
a) Genel Müdürlük alacaklarına ilişkin icra ve ödeme emri talep yazılarını yazmak, imza için ilgili hukuk müşavirine/avukata teslim etmek, icra takibi yapmak, açılan icra dosyalarını kontrol etmek, talep dilekçelerine ilişkin icra müdürlükleri ile yapılacak yazışmaları hazırlamak, sonucunu hukuk müşavirine/avukatına bildirmek, paranın saymanlık hesabına aktarılması ile ilgili yazışmaları yapmak, açılan icra davaları ile ilgili savunmaları hazırlamak,
b) İcra takip dosyalarının muhafazasını sağlamak, arşivin kullanımı ve dosya çıkarılması ile ilgili işlemleri yürütmek,
c) Genel Müdürlük aleyhine gönderilen icra ve ödeme emirlerinde ilamla uyuşmayan hususlar, hesaplama hataları veya kanuna aykırılıkların hukuk müşaviri/avukat tarafından tespit edilmesi halinde itiraz-şikayet yoluna gidilmesi veya iptal davası açılması ile ilgili yazışmaları yapmak,
ç) İcra davaları hakkında düzenlenen bilirkişi raporları ve ara kararlarla ilgili itiraz ve diğer işlemleri yapmak,
d) İcra takipleri ile ilgili kanun yollarına başvuru işlemlerini yapmak ve takip etmek, kararın gelmesi halinde Ödeme veya İdare Alacakları Büro Amirliğine göndermek,
e) İdareye karşı açılan icra takipleri ile ilgili icranın geri bırakılması işlemlerini yürütmek,
f) İcra davalarına ilişkin evrakın mahkemelere sevk işlemlerini yürütmek,
g) İcra yargı mercilerince gönderilen duruşma davetiyeleri ile ilgili yazışmaları yürütmek, icra davalarının takibi için temsil yetkisi almak,
ğ) İcra-takip programını işletmek, programın güncellenip yedeklenmesini sağlamak,
h) İhtiyaç duyulması halinde icra takibi için Hazine ve Maliye Bakanlığından muhakemat hizmeti talebinde bulunmak,
ı) İcra işlemlerinde kullanılmak üzere avans alma ve kayıtlarının tutulması işlemlerini yürütmek,
i) Üçüncü şahıs haciz ihbarnameleri ve haciz bildirilerinde talep edilen borcun Genel Müdürlüğe ait olup olmadığının tespiti ile hukuka aykırılığı tespit edilenlerle ilgili yasal süre içerisinde itiraz edilmek üzere hukuk müşaviri/avukat veya ilgili Muhakemat Müdürlüğü ile koordine kurmak, gerekli itirazın yapılması için bilgi ve belgeleri temin etmek,
j) Mevzuata uygun verilen diğer görevleri yerine getirmek
ile görevlidir.
Ödeme Büro Amirliğinin görevleri
MADDE 34- (1) Ödeme Büro Amirliği ve İdare Alacakları Büro Amirliği;
a) Yapılacak ödemelerle ilgili olarak gerekli belge ve bilgilerin temini amacıyla yazışmalarda bulunmak,
b) Genel Müdürlük aleyhine verilen kararlardaki yargılama gideri, avukatlık ücreti ve tazminatların ilama uygun hesaplamalarını yaparak ilgiliye ödenmesini sağlamak,
c) Mahkeme kararı gereği özlük hakları ile asıl alacakların ödenmesine ilişkin taleplerin, ödemeyi yapacak ilgili birimlere gönderilmesi işlemlerini yapmak,
ç) Ödemeler hakkında ilgili icra müdürlüklerine veya dilekçe sahiplerine yazı yazılarak dosyaların infazını sağlamak,
d) İcra ve ödeme emirlerine ilişkin işlemler hakkında yapılan ödemelerle ilgili yazıları hazırlamak, ilgili yerlere gönderilmesini sağlamak,
e) İlama dayanan icra emirleri ile ödeme emirlerini incelemek, bunlara karşı itiraz ve şikayet edilecek bir husus bulunması halinde ilgili büroya göndermek
ile görevlidir.
İdare Alacakları Büro Amirliğinin görevleri
MADDE 35- (1) İdare Alacakları Büro Amirliği;
a) Mahkeme kararı gereği yapılan ödemeler ile ilgili kararların hukuken ortadan kalkması halinde geri alma işlemleri ile ilgili yazışmaları yapmak,
b) Geri alma işlemlerinde Merkez Teşkilatında görev yapan ve ödeme yapmayan karşı tarafla ilgili dava açılması gereken dosyaları Adli Dava İşleri Şube Müdürlüğüne dava açılması yönünde bildirmek,
c) İdare lehine hükmedilen alacakların sulh, takip ve tahsil işlemlerini yapmak, ödemeyenlerle ilgili icra işlemi başlatılması için icraya verilecek dosyaları İcra ve Haciz İşlemleri Büro Amirliğine bildirmek,
ç) 659 sayılı KHK’nin 14 üncü maddesi gereğince tahsil edilen vekalet ücretlerinin, hukuk müşavirleri/avukatlara dağıtılması ile ilgili işlemleri yapmak,
d) İdare lehine hükmedilen vekalet ücretleri ve geri alma işlemlerinde karşı tarafın alacaklardan vazgeçilmesine ilişkin taleplerini Sulh ve Vazgeçme İşlemleri Büro Amirliğine bildirmek,
e) Mevzuata uygun verilen diğer görevleri yerine getirmek
ile görevlidir.
Sulh ve Vazgeçme İşlemleri Büro Amirliğinin görevleri
MADDE 36 - (1) Sulh ve Vazgeçme İşlemleri Büro Amirliği;
a) Mahkeme kararı gereği yapılan ödemeler veya tahsil edilecek alacaklarla ilgili sulh, tahkim, vazgeçme ve taksitlendirme talepleri hakkında hukuk biriminin görüşünü ilgili yere bildirmek, gerektiğinde 659 sayılı KHK’nin 11 ve 12 nci maddeleri gereğince sulh, vazgeçme veya taksitlendirme onaylarını almak,
b) İlgili birimler tarafından yapılan ödemelerle ilgili vazgeçme ve sulh işlemleri hakkında görüş vermek, gerektiğinde vazgeçme ve sulh onaylarını almak,
c) Davacılar lehine hüküm olunan tazminatın ödenmesinden doğan hazine zararının, rücuen tahsiline ilişkin görüş bildirmek, kusurlu görülen personelin isim ve adreslerini tespit etmek ve hazine zararının rücuen tahsiline ilişkin açılacak davaların savunmasına yarar bilgi ve belgelerin temini için gerekli yazışmaları yapmak,
ç) Ödemeden kaynaklanan hazine zararının tazmini için sorumluları tespit ederek, rücu davası açılmak üzere Adli Dava İşleri Şube Müdürlüğüne göndermek,
d) İcra takipleri ile ilgili sulh ve vazgeçme işlemlerini yürütmek üzere gerekli yazışmaları yapmak,
e) Mevzuata uygun verilen diğer görevleri yerine getirmek
ile görevlidir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Disiplin İşleri Şube Müdürlüğü
Disiplin İşleri Şube Müdürlüğünün kuruluşu
MADDE 37- (1) Disiplin İşleri Şube Müdürlüğü;
a) İdari Büro Amirliği,
b) Bakanlık Yüksek Disiplin Kurulu Büro Amirliği,
c) Emniyet Genel Müdürlüğü Yüksek Disiplin Kurulu Büro Amirliği,
ç) Emniyet Genel Müdürlüğü Merkez Disiplin Kurulu Büro Amirliği
birimlerinden oluşur.
Bakanlık Yüksek Disiplin Kurulu Büro Amirliğinin görevleri
MADDE 38- (1) Bakanlık Yüksek Disiplin Kurulu Büro Amirliği;
a) Bakanlık Yüksek Disiplin Kurulunda görüşülmek üzere intikal eden soruşturma dosyalarını usul yönünden inceleyerek, eksiklik görülen dosyaların tamamlanmasını sağlamak, hakkında soruşturma yapılanların savunmalarının alınması işlemlerini yürütmek ve dosyaları tekemmül ettirmek, soruşturma dosyalarını Disiplin Soruşturma Dosyası ve İşlem Kayıt Defterine ve bilgisayar programına muntazam bir şekilde kaydetmek,
b) Tamamlanan dosyaların Bakanlık Yüksek Disiplin Kurulunda görüşülmek üzere kurul gündemini hazırlamak ve görev verildiği takdirde kurulda raportörlüğünü yapmak, kurul kararlarını yazarak karar tutanakları ile kararların üyelerce imzalanmasını sağlamak,
c) Emniyet Genel Müdürlüğü Merkez Disiplin Kurulu ile eğitim ve öğretim kurumlarındaki polis disiplin kurullarınca verilen ve Genel Müdür tarafından uygun görülmeyen kararlara ait soruşturma dosyalarının Bakanlık Yüksek Disiplin Kurulunca kesin karara bağlanması için gereken işlemleri yapmak,
ç) Genel Müdür ve valilerce verilen re’sen cezalara karşı yapılan itirazların, Bakanlık Yüksek Disiplin Kurulunca karara bağlanması için gerekli işlemleri yapmak,
d) Kesinleşen kararların tasdikli örneğinin ilgililere tebliği ve gereği yapılmak üzere ilgili birimlere intikalini sağlamak,
e) Kararların bir örneğinin, soruşturma dosyalarıyla birlikte ilgili personelin özlük dosyasına işlenmek üzere Personel Daire Başkanlığına gönderilmesi işlemlerini yapmak,
f) Mevzuata uygun verilen diğer görevleri yerine getirmek
ile görevlidir.
Emniyet Genel Müdürlüğü Yüksek Disiplin Kurulu Büro Amirliğinin görevleri
MADDE 39- (1) Emniyet Genel Müdürlüğü Yüksek Disiplin Kurulu Büro Amirliği;
a) Emniyet Genel Müdürlüğü Yüksek Disiplin Kurulunda görüşülmek üzere intikal eden soruşturma dosyalarını usul yönünden ön incelemeden geçirerek eksiklik görülen dosyaların tamamlanmasını sağlamak, hakkında soruşturma yapılanların savunmalarının alınması işlemlerini yürütmek ve dosyaları tekemmül ettirmek, soruşturma dosyalarını Disiplin Soruşturma Dosyası ve İşlem Kayıt Defterine ve bilgisayar programına muntazam bir şekilde kaydetmek,
b) Emniyet Genel Müdürlüğü Merkez Disiplin Kurulu ve il polis disiplin kurulları ile eğitim ve öğretim kurumlarındaki polis disiplin kurullarınca meslekten çıkarma kararına bağlanan soruşturma dosyaları ile bu fıkranın (a) bendinde sayılan soruşturma dosyalarının, Emniyet Genel Müdürlüğü Yüksek Disiplin Kurulunda görüşülmek üzere kurul gündemlerini hazırlamak, dosyaların kurulda raportörlüğünü yapmak, kurul kararlarını yazarak karar tutanakları ile kararların üyelerce imzalanmasını sağlamak,
c) İl polis disiplin kurulu tarafından verilen ve Vali tarafından uygun görülmeyen kararlara dair soruşturma dosyalarının Emniyet Genel Müdürlüğü Yüksek Disiplin Kurulunca karara bağlanması için gereken işlemleri yapmak,
ç) Kesinleşen kararların tasdikli örneğinin ilgililere tebliği ve gereği yapılmak üzere ilgili birimlere intikalini sağlamak,
d) Kararların bir örneğinin, soruşturma dosyalarıyla birlikte ilgili personelin özlük dosyasına işlenmek üzere Personel Daire Başkanlığına gönderilmesi işlemlerini yapmak,
e) Teftiş Kurulu Başkanı, Özel Harekat Başkanı, Özel Güvenlik Denetleme Başkanı, Birinci Hukuk Müşaviri, Daire Başkanı, Eğitim ve Öğretim Kurumu Müdürleri, Polis Moral Eğitim Merkezi Müdürlerince doğrudan doğruya verilen (re’sen) cezalara karşı yapılan itirazların Genel Müdür tarafından karara bağlanması için gerekli işlemleri yapmak,
f) Mevzuata uygun verilen diğer görevleri yerine getirmek
ile görevlidir.
Emniyet Genel Müdürlüğü Merkez Disiplin Kurulu Büro Amirliğinin görevleri
MADDE 40- (1) Emniyet Genel Müdürlüğü Merkez Disiplin Kurulu Büro Amirliği;
a) Emniyet Genel Müdürlüğü Merkez Disiplin Kurulunda görüşülmek üzere intikal eden soruşturma dosyalarını usul yönünden ön incelemeden geçirerek eksiklik görülen dosyaların tamamlanmasını sağlamak, hakkında soruşturma yapılanların savunmalarının alınması işlemlerini yürütmek ve dosyaları tekemmül ettirmek,
b) Soruşturma dosyalarını Disiplin Soruşturma Dosyası ve İşlem Kayıt Defterine ve bilgisayar programına muntazam bir şekilde kaydetmek,
c) Tamamlanan soruşturma dosyalarının, Emniyet Genel Müdürlüğü Merkez Disiplin Kurulunca görüşülmek üzere kurul gündemlerini hazırlamak, dosyaların kurulda raportörlüğünü yapmak, verilen kurul kararlarını yazmak ve karar tutanakları ile kararların üyelerce imzalanmasını sağlamak,
ç) Kesinleşen kararların tasdikli örneğinin ilgililere tebliği ve gereği yapılmak üzere ilgili birimlere intikalini sağlamak,
d) Kararların bir örneğinin, soruşturma dosyalarıyla birlikte ilgili personelin özlük dosyasına işlenmek üzere Personel Daire Başkanlığına gönderilmesi işlemlerini yapmak,
e) Mevzuata uygun verilen diğer görevleri yerine getirmek
ile görevlidir.
ALTINCI BÖLÜM
Adli Yardım İşleri Şube Müdürlüğü
Adli Yardım İşleri Şube Müdürlüğünün kuruluşu
MADDE 41- (1) Adli Yardım İşleri Şube Müdürlüğü;
a) İdari Büro Amirliği,
b) Adli Yardım Büro Amirliği,
c) Sözleşmeli Avukat Görevlendirme Büro Amirliği
birimlerinden oluşur.
Adli Yardım Büro Amirliğinin görevleri
MADDE 42- (1) Adli Yardım Büro Amirliği;
a) Avukat görevlendirme ve avukatlık vekalet ücretinin ödenmesi taleplerine ilişkin evrakın, 26/1/2008 tarihli ve 26768 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Terörle Mücadelede Görev Alan Personelin, Bu Görevlerinin İfasından Doğduğu İddia Edilen Suçlardan Dolayı Yapılan Soruşturma ve Kovuşturmalarda Müdafi Olarak Belirlediği Avukat veya Avukatların Ücretlerinin Ödenme Usul ve Esaslarına Dair Yönetmelik, 9/4/1986 tarihli ve 19073 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Hakkında Dava Açılan Polis İçin Avukat Tutma ve Ücret Ödeme Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik ile 27/5/2002 tarihli Bakan onayı ile yürürlüğe giren Emniyet Genel Müdürlüğünde Sözleşmeli Olarak Çalışan Avukatların, Polislere Karşı Açılan Davalarda Görevlendirilmesi Hakkında Yönetmeliğe uygun şekilde denetimini yaparak varsa eksikliklerin giderilmesini sağlamak,
b) Avukatlık vekalet ücreti ödenmesi işlemlerinde, yetkili komisyonların teşkili ve sekretarya işlemleri ile komisyon kararlarının yerine getirilmesini takip etmek,
c) Avukat görevlendirme işlemlerinde Bakan onayının alınması işlemlerini yürütmek,
ç) Sözleşmeli avukatların görevlendirilmesi ve koordinasyonu ile ilgili işlemleri takip etmek,
d) Mevzuata uygun verilen diğer görevleri yerine getirmek
ile görevlidir.
Sözleşmeli Avukat Görevlendirme Büro Amirliğinin görevleri
MADDE 43- (1) Sözleşmeli Avukat Görevlendirme Büro Amirliği;
a) Dava dosyalarının takibini yaparak, kesinleşen dosyaların arşivlenmesini sağlamak,
b) Duruşma sonrasında avukatlar tarafından verilen raporları saklamak,
c) Merkez ve taşra teşkilatında adli yardım gerektiren konular hakkında ilgili birimlerle irtibat kurarak gerekli bilgilerin toplanmasını sağlamak,
ç) Sözleşmeli avukatların sözleşmelerinin yenilenip yenilenmemesine ilişkin görüş yazılarını hazırlamak,
d) İlgili birimlerden gelen talepler üzerine ya da doğrudan ilgili gerçek veya tüzel kişiler hakkında suç duyurusunda bulunmak,
e) Mevzuata uygun verilen diğer görevleri yerine getirmek
ile görevlidir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Hukuki Görüş ve Değerlendirme Şube Müdürlüğü
Hukuki Görüş ve Değerlendirme Şube Müdürlüğünün kuruluşu
MADDE 44- (1) Hukuki Görüş ve Değerlendirme Şube Müdürlüğü;
a) İdari Büro Amirliği,
b) Kamu Denetçiliği Kurumu Başvurularını Takip Büro Amirliği,
c) Hukuki Görüş Bildirme Büro Amirliği
birimlerinden oluşur.
Kamu Denetçiliği Kurumu Başvurularını Takip Büro Amirliğinin görevleri
MADDE 45- (1) Kamu Denetçiliği Kurumu Başvurularını Takip Büro Amirliği;
a) Kamu Denetçiliği Kurumundan gelen gönderme kararlarının ilgili birime gönderilerek cevaplandırılmasını sağlamak, gönderme kararının birden fazla birimi ilgilendirmesi halinde yapılacak işlemleri koordine etmek ve sonucundan Kamu Denetçiliği Kurumuna bilgi vermek,
b) Kamu Denetçiliği Kurumunun bilgi ve belge taleplerini ilgili birimlerle koordinasyon sağlayarak cevaplandırmak,
c) Kamu Denetçiliği Kurumunun tavsiye ve kısmen tavsiye kısmen ret kararlarına ilişkin işlemlerin yapılmasını koordine etmek ve cevabi yazıların hazırlanmasını sağlamak,
ç) Mevzuata uygun verilen diğer görevleri yerine getirmek
ile görevlidir.
Hukuki Görüş Bildirme Büro Amirliğinin görevleri
MADDE 46- (1) Hukuki Görüş Bildirme Büro Amirliği;
a) Bu Yönetmeliğin 62 nci ve 63 üncü maddelerinde belirtilen esaslar çerçevesinde sorulan hukuki konu ve işlemlerle ilgili hukuki görüş bildirmek,
b) Mevzuat uygulamasında tereddüt edilen konularda gerek görülmesi halinde, konuyla ilgili kamu kurum ve kuruluşlarından görüş almak,
c) Hukuki görüş talep edilen konularda mevzuat değişikliğine ihtiyaç duyulduğunun anlaşılması halinde, Mevzuat Takip ve Koordinasyon Şube Müdürlüğüne bilgi vermek ve gerektiğinde çalışmalara destek sağlamak,
ç) Mevzuata uygun verilen diğer görevleri yerine getirmek
ile görevlidir.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Mevzuat Takip ve Koordinasyon Şube Müdürlüğü
Mevzuat Takip ve Koordinasyon Şube Müdürlüğünün kuruluşu
MADDE 47– (1) Mevzuat Takip ve Koordinasyon Şube Müdürlüğü;
a) İdari Büro Amirliği,
b) Mevzuat Yürürlük İşlemleri Büro Amirliği,
c) Mevzuat Koordinasyon Büro Amirliği,
ç) Mevzuat Bilgi Sistemleri Büro Amirliği
birimlerinden oluşur.
Mevzuat Yürürlük İşlemleri Büro Amirliğinin görevleri
MADDE 48- (1) Mevzuat Yürürlük İşlemleri Büro Amirliği;
a) Genel Müdürlük birimleri tarafından hazırlanan mevzuat taslaklarının 17/2/2006 tarihli ve 26083 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Mevzuat Hazırlama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik hükümlerine uygunluğunu kontrol etmek ve bu konuda birimlerle koordinasyon sağlamak,
b) Genel Müdürlük birimleri tarafından hazırlanan mevzuat taslakları hakkında ilgili birimlerin görüşünü alarak yürürlük prosedürünü takip etmek ve neticelendirilmesi için çalışmak,
c) Genel Müdürlük birimlerince hazırlanan kuruluş, görev ve çalışma yönetmelikleri ile diğer mevzuatın yürürlük işlemleri sırasında, birimler arasındaki olası uyuşmazlıkları kontrol etmek ve bunların ortadan kaldırılması için toplantı düzenlemek,
ç) Genel Müdürlüğü ilgilendiren mevzuat boşlukları ile güncelliğini yitirmiş mevzuatın tespit edilmesi ve bu konuda gerekli çalışmaların koordine edilmesini sağlamak,
d) Mevzuata uygun verilen diğer görevleri yerine getirmek
ile görevlidir.
Mevzuat Koordinasyon Büro Amirliğinin görevleri
MADDE 49- (1) Mevzuat Koordinasyon Büro Amirliği;
a) Bakanlık ile diğer kamu kurum ve kuruluşlarından Genel Müdürlük görüşü alınmak üzere gönderilen ikili ve uluslararası güvenlik ve işbirliği konuları haricindeki mevzuat tasarıları ve teklifleri hakkında, Genel Müdürlük birimlerinin görüşlerini almak, oluşturulan Genel Müdürlük görüşünü talep edilen yere göndermek,
b) Mevzuat tasarı ve tekliflerine ilişkin Genel Müdürlük, bakanlıklar ve diğer kurumlar nezdinde düzenlenecek olan toplantı ve seminerlere talep halinde Genel Müdürlük temsilcisinin katılımını sağlamak, bu alanda kurum içi ve kurum dışı koordinatör birim faaliyetini yürütmek,
c) Genel Müdürlüğü ilgilendiren kanun teklifleri hakkında, TBMM komisyon ve Genel Kurulundaki görüşmeleri, ilgili birim görevlisi ile birlikte gerektiğinde takip etmek/ettirmek,
ç) Genel Müdürlük birimlerinin diğer kamu kurum ve kuruluşlarıyla yapacağı protokollerin koordinesini sağlamak,
d) Mevzuata uygun verilen diğer görevleri yerine getirmek
ile görevlidir.
Mevzuat Bilgi Sistemleri Büro Amirliğinin görevleri
MADDE 50– (1) Mevzuat Bilgi Sistemleri Büro Amirliği;
a) Uluslararası anlaşma, kanun, kanun hükmünde kararname, Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri ve yönetmelik ile diğer mevzuatı takip etmek, Genel Müdürlük ile ilgili olanlarını tespit etmek ve güncel olarak birimlerin istifadesine sunmak, bu amaçla oluşturulan mevzuat bilgi sisteminde gerekli güncellemeleri yapmak,
b) Mevzuatın uygulanması ile ilgili Genel Müdürlük merkez teşkilatınca çıkarılan ve müşavirliğe gönderilen talimat, genelge ve emirleri takip ederek mevzuat bilgi sistemine aktarmak,
c) Genel Müdürlüğe ait yürürlükte veya geçmişteki mevzuatın arşivini tutmak,
ç) Mevzuata uygun verilen diğer görevleri yerine getirmek
ile görevlidir.
DÖRDÜNCÜ KISIM
Davaların Takibine İlişkin Esaslar ile Son Hükümler
BİRİNCİ BÖLÜM
Davaların Takibine İlişkin Esaslar
Hizmet satın alma
MADDE 51- (1) Muhakemat hizmetlerinin; Hukuk Müşavirliğinde istihdam edilen hukuk müşavirleri ve avukatlardan, bağlı kuruluşlardan, Hazine ve Maliye Bakanlığı veya diğer bakanlıklardan temin edilmesi esastır. Bu şekilde temin edilememesi halinde veya özel uzmanlık gerektirdiği Bakanın onayı ile belirlenen hallerde muhakemat hizmetlerini yürütmek üzere serbest avukatlardan veya avukatlık ortaklıklarından ilgili mevzuata uygun olarak hizmet satın alınabilir.
Dosya dağıtılması
MADDE 52- (1) Dava dosyalarının dağıtılması Birinci Hukuk Müşavirinin görevlendireceği yardımcısının koordinesinde ilgili şube müdürlükleri tarafından yapılır.
Dava dilekçeleri ve savunması
MADDE 53- (1) Dava dilekçesi incelenerek dava konusu olan işlem, eylem veya uyuşmazlık belirlenir; savunma yapılabilmesi için gerekli olabilecek bilgi ve belgeler ile bunların talep edileceği birimler tespit edilir. Mahkemenin ayrıca bilgi ve belge talebi olması halinde de aynı değerlendirme yapılır.
(2) Dava dilekçesi ile birlikte mahkemenin savunma süresini kısıtlayan herhangi bir kararının bulunup bulunmadığı belirlenir. Savunma süresinin kısa olması halinde ek süre istenir veya bu sürede savunma yapılması sağlanır.
(3) Öncelikle dava dilekçesi usule uygun olup olmadığı yönünden incelenerek tespit edilecek hususlara savunmada yer verilir.
(4) Dava dilekçesi ile ilgili savunma, dava konusu işlem, eylem veya sözleşmenin hukuka uygun olduğu ortaya konularak, dilekçedeki iddia ve talepleri karşılayacak şekilde hazırlanır.
(5) Savunmada yer alan talepler varsa emsal kararlar ile desteklenir.
(6) Savunmanın süresinde mahkemeye sunulabilmesi için, paraf ve imza aşamaları göz önünde bulundurularak savunmalar tamamlanır, görevli memurlara teslim edilir.
(7) Savunmalar 659 sayılı KHK, 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu, 9/6/1932 tarihli 2004 sayılı İcra İflas Kanunu,6/1/1982 tarihli ve 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununda belirtilen diğer hususlar da göz önünde bulundurularak hazırlanır.
İkinci dilekçeler ve bilirkişi raporları
MADDE 54- (1) Davacıların ikinci dilekçeleri dava dosyası ile birlikte incelenerek ikinci dilekçelerdeki iddialar ile ilgili hangi birimlerden bilgi ve belge isteneceği tespit edilir.
(2) İkinci dilekçelerde yeni bir iddianın bulunmaması ya da yer alan iddiaların birinci savunmalarda karşılanmış olması nedeniyle dosya müşaviri veya avukatı tarafından ikinci savunma yapılmasına gerek duyulmayan hallerde Birinci Hukuk Müşavirinin onayı alınarak ikinci dilekçe dosyasına kaldırılır.
(3) Bu Yönetmeliğin 53 üncü maddesinin birinci ve ikinci fıkraları hariç, diğer fıkralar ikinci savunmaların hazırlanmasında da uygulanır.
(4) Bilirkişilerce aleyhe verilen raporlara karşı süresi içinde itiraz edilir.
(5) Bilirkişi raporunun kısmen idare aleyhine olması halinde rapora itiraz edilip edilmeyeceğinin takdiri dava dosyası ile görevli hukuk müşaviri/avukata aittir.
Kararlar ve kanun yollarına başvurma
MADDE 55- (1) Mahkemelerce verilen kararların, gerektiğinde dava dosyası ile birlikte incelenip niteliği belirlenerek;
a) Lehe olan kararlar uygulanması veya bilgi için,
b) Aleyhe olan kararlar, uygulanması ve gerektiğinde kanun yollarına başvurulması amacıyla bilgi ve belge istenilmesi için
ilgili birime gönderilir.
(2) Kanun yollarına başvuru süreleri ile paraf ve imza aşamaları göz önünde bulundurularak süresinde mahkemeye sunulabilmesi için itiraz, istinaf, temyiz veya karar düzeltme dilekçeleri hazırlanır.
(3) 2577 sayılı Kanunda belirlenen itiraz, istinaf, temyiz veya karar düzeltme sebeplerinin varlığı varsa emsal kararlar ile desteklenecek şekilde dilekçelerde ortaya konulur.
(4) Kanun yollarına başvuru dilekçelerinin hazırlanmasında 2577 sayılı Kanunda belirtilen diğer hususlar da göz önünde bulundurulur.
Davaların açılması
MADDE 56 - (1) Genel Müdürlük adına dava açma veya icra takibine başlama talebi, Genel Müdür veya iş ve işlemle ilgili merkez ve taşra birim amiri tarafından yapılır. Hukuk Müşavirliği tarafından yapılan inceleme ve araştırmalar sonucu maddi ve hukuki sebeplerle dava açılmasında kamu menfaati bulunmadığı yönünde görüş oluşursa, Genel Müdürün talimatına göre işlem yapılır.
(2) Genel Müdürlüğü adli ve idari yargıda, icra mercileri ve hakemler nezdinde vekil sıfatıyla doğrudan temsil yetkisi; Birinci Hukuk Müşaviri, hukuk müşavirleri ve avukatlara aittir.
(3) Dava açılması veya icra takibinde bulunulmasını isteyen birim, dava açılması talebi ile birlikte davaya dair bilgi ve belgeleri zamanaşımı ve hak düşürücü süreleri dikkate alarak Hukuk Müşavirliğine gönderir. Süresinde gönderilmeyen veya eksik ya da yanlış gönderilen bilgi ve belgeden kaynaklanan sorumluluk bunu gönderen idareye veya birime aittir.
(4) Genel Müdürlüğe karşı açılan davaların takibine, Hukuk Müşavirliği tarafından doğrudan başlanır.
(5) Açılmasında ve takibinde Hazine veya idareye ait herhangi bir hak ve menfaat bulunmayan, yanlışlıkla açılan veya konusu kalmayan dava ve icra takipleri ile her türlü davada karar düzeltme yoluna başvurulmasından vazgeçmeye, davayı takip eden hukuk müşaviri veya avukatın gerekçeli teklifi üzerine Genel Müdür yetkilidir. Genel Müdür bu yetkisini alt kademelere devredebilir.
(6) Genel Müdür bu maddedeki yetkilerini sınırlarını belirterek yardımcılarına veya Birinci Hukuk Müşavirine devredebilir.
İKİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Hukuk Müşavirliği Değerlendirme Kurulu
MADDE 57– (1) Hukuk Müşavirliği Değerlendirme Kurulu; Birinci Hukuk Müşaviri başkanlığında; Birinci Hukuk Müşaviri yardımcıları, hukuk müşavirleri, şube müdürleri ve Birinci Hukuk Müşavirinin uygun gördüğü diğer personelden oluşur.
(2) Hukuk Müşavirliği Değerlendirme Kurulu, Birinci Hukuk Müşavirinin uygun göreceği zamanlarda, haftada en az bir kez gündemli olarak toplanır.
(3) Hukuk Müşavirliği Değerlendirme Kurulu;
a) İdari yargı mercilerince idare aleyhine verilen kararlardan kanun yollarına başvurulmasında fayda mülahaza edilmeyen kararları incelemek, dava dosyasını takip eden hukuk müşavirinin/avukatın gerekçesini değerlendirmek,
b) İnceleme ve değerlendirme sonucu kanun yollarına başvurulup başvurulmaması ile ilgili karar vermek,
c) İdari yargı mercilerince verilen kararlardan ihtilafları önleyici nitelikte olanlarının hukuk müşavirlerince tespiti halinde komisyona getirilmesi sonucu değerlendirme yapılarak uygun ve benzer olaylardan ihtilafları önleyici prensip emirlerinin esaslarını belirlemek,
ç) Hukuk Müşavirliğinin etkin ve verimli çalışmasını sağlamak üzere çalışma ilkeleri ve standartlarını belirlemek ve performans kıstasları oluşturmak
konularında çalışma yapar.
Hukuki Uyuşmazlık Değerlendirme Komisyonu
MADDE 58– (1) Hukuki Uyuşmazlık Değerlendirme Komisyonu 2/5/2012 tarihli ve 2012/3178 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Hukuki Uyuşmazlık Değerlendirme Komisyonunun Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik hükümleri kapsamında oluşturulur ve çalışmalarını yürütür.
(2) Komisyonun sekreterya hizmetleri ile komisyon tarafından hazırlanan raporların kaydı, numaralandırılması, muhafazası ve arşivlenmesi iş ve işlemlerin konusuna göre; Adli Dava İşleri/İcra ve Yargı Giderleri/İdari Dava İşleri Şube Müdürlüğü tarafından yerine getirilir.
Yetki ve sorumluluk
MADDE 59- (1) Bu Yönetmeliğe göre hizmetlerin yürütülmesinde Birinci Hukuk Müşaviri yetkili olup, alt birim amirleri hiyerarşik sistem içinde Birinci Hukuk Müşavirine karşı sorumludurlar.
(2) Hukuk müşavirlerinin şube müdür vekili olarak, avukatların ise şube müdürlüklerinde görevlendirilmeleri halinde, birinci fıkrada belirtilen görevlerin ifası bakımından Birinci Hukuk Müşavirine karşı doğrudan sorumlulukları devam eder. Şube müdürlükleri emrinde görevlendirilen avukatlar şube müdürlüğü görev alanına giren hukuk hizmetlerine ilişkin iş ve işlemlerin yürütülmesinden şube müdürüne karşı sorumludurlar.
(3) Muhakemat işlemleri ile ilgili hukuk müşavirleri ve avukatlar, yargı mercileri nezdinde açılan davalarda; birinci savunma, ikinci savunma, bilirkişilere, bilirkişi raporlarına, ıslaha itiraz, ara kararların gereğinin yerine getirilmesi, yürütmeyi durdurma talebi, yürütmeyi durdurma kararına itiraz, bölge idare mahkemesi kararına itiraz, istinaf, istinafa cevap, temyiz talebi, temyiz talebine cevap, karar düzeltme talebi, karar düzeltme talebine karşı cevapların hazırlanması ve diğer yargısal işlemlerin süresi içerisinde yapılmasından sorumludurlar.
Mahallinde yapılacak işlerde görevlendirme
MADDE 60- (1) Hukuk Müşavirliğinde görevli hukuk müşaviri ve avukatların görev alanında bulunan dosyalara ilişkin işlerden keşif veya duruşma gibi mahallinde yapılması gereken işlemler Birinci Hukuk Müşavirinin yazılı talimatı üzerine İl Emniyet Müdürlüklerinde görevli avukat tarafından da yapılabilir.
Meslek içi eğitim
MADDE 61- (1) Hukuk Müşavirliğinde görev alan personele Hukuk Müşavirliğince meslek içi eğitim verilir, eğitim programı çerçevesinde gerektiğinde diğer kamu kurum ve kuruluşlarından destek alınabilir.
Hukuki görüş isteyebilecek makamlar
MADDE 62- (1) İllerde valiler ve il emniyet müdürleri ile merkez teşkilatında birimin bağlı olduğu genel müdür yardımcısı, Polis Akademisi Başkanı ve Teftiş Kurulu Başkanı ile Genel Müdüre doğrudan bağlı diğer birimler tarafından hukuki görüş istenilebilir.
Hukuki görüş isteme biçimi
MADDE 63- (1) Hukuki görüş;
a) İstenme nedeni ve hangi zorunluluktan doğduğu,
b) İlgili mevzuat hükümleri,
c) Tereddüt edilen husus,
ç) İşlem biriminin konu ile ilgili görüşünü içeren EK-1 form doldurulmak suretiyle istenir. Konu ile ilgili tüm bilgi ve belgeler gönderilir.
(2) Hukuk Müşavirliği tarafından verilen hukuki görüşler istişari nitelikte olup, görüş isteyen birimlerin sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.
(3) Bilgi edinme başvurularında 4982 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen esaslar çerçevesinde, ayrı veya özel bir çalışma, araştırma, inceleme ya da analiz neticesinde oluşturulabilecek türden bir bilgi veya belge için yapılacak başvurulara olumsuz cevap verilebilir.
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik
MADDE 64- (1) 31/12/2007 tarihli Bakan onayı ile yürürlüğe giren Emniyet Genel Müdürlüğü Hukuk Müşavirliği Kuruluş, Görev ve Çalışma Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 65- (1) Bu Yönetmelik onaylandığı tarihte yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 66- (1) Bu Yönetmelik hükümlerini İçişleri Bakanı yürütür.
O L U R
09/01/2020
Süleyman SOYLU
İçişleri Bakanı
EK-1
HUKUKİ GÖRÜŞ TALEP FORMU
1-TALEBİN ÖZETİ:
2- TEREDDÜTE KONU SOMUT OLAY:
3- MEVZUATIN KONU İLE İLGİLİ HÜKÜMLERİ:
4- SOMUT OLAY İLE MEVZUAT HÜKÜMLERİ ARASINDAKİ TEREDDÜT NEDENLERİNİN İZAHI:
5- BİRİMİN KENDİ GÖRÜŞÜ:
© 2024 T.C. İçişleri Bakanlığı Emniyet Genel Müdürlüğü